الجمعة 26-04-2024
الوكيل الاخباري
 

إبنة أحمد راتب تكشف أخر ما قام به والدها قبل وفاته

433333333


الوكيل الإخباري - نشرت لمياء ابنة الفنان المصري الراحل "أحمد راتب" عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الإجتماعي "فيسبوك" بعض التفاصيل الخاصة في حياة والدها .

اضافة اعلان


حيث قالت : "اسمحوا لي أسرد لكم مواقف بسيطة نفسي الناس كلها تعرفها عن أبويا الله يرحمه.. بابا أول لما أتجوز ماما كان لسه مش معروف ومش بيشتغل بالتمثيل بشكل منتظم، كان بيروح مبنى الإذاعة يفضل قاعد من 9 الصبح لحد الليل عشان لو حد طلب أداء صوتي يعمله و ياخد عليه 2 جنيه".


وأضافت: "مشهد نزوله البحر بالليل في فيلم جزيرة الشيطان كان متصور في شرم الشيخ في شهر يناير، وقت عرض مسرحية الزيارة انتهت، ترك والده متوفيا في البيت لم يغسّل بعد، وذهب لعرض الدور المسرحي والالتزام بمسؤوليته (الدور كان كوميدي)، ووقت عرض مسرحية الزعيم وفي طريقه للمسرح، توقفت الحركة المرورية تماما وذهب للمسرح مشيا على الأقدام من ميدان الرماية حتى مسرح الهرم".


وأشارت الى أن والدها توفى ولم يترك لهم حتى فاتورة تليفون متأخرة أو دين غير مدفوع، وقالت : "مرة كان قاعد في النادي وجت عصفورة مش شايفة الباب الزجاج خبطت فيه وقعت على الأرض، جابها البيت وفضل يراعيها لحد لما قدرت تطير، وكان بيشتري خس مخصوص ويحوش الورق بتاعه عشان أختي تديه للسلحفاة بتاعتها تأكله".


وتابعت بقولها: "لما كان يجيبلي حاجة بحبها (حتى لو كيلو برتقال) لازم ياخدني من إيدي يوريها لي عشان يشوف الفرحة في عيني، وآخر حاجة بابا عملها في البيت (في قمة ألمه وقبل وفاته بخمس أيام، وفي وقت انتظار عربة الإسعاف) قبل ذهابه المستشفى مباشرة، غسل وقطع تفاحة لحفيده حمزة لمجرد إنه قال قدامه عايز تفاحة".


وأنهت حديثها قائلة: "أبويا قبل ما يتوفى بأسبوع كان واقف بيمثل على المسرح!".


يُذكر أن أحمد راتب، توفي في 14 كانون الأول (ديسمبر) عام 2016 عن عمر ناهز 67 عاما، إثر إصابته بأزمة قلبية مفاجئة.

 


 

 

المصدر : لها 

اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة


اظهار أخبار متعلقة