الأحد 02-10-2022
الوكيل الاخباري

اعترافات قاتلي فتاة المعادي بالجريمة في مصر- فيديو

image


الوكيل الاخباري-نفذت السلطات المصرية اليوم حكم الإعدام في قتلة فتاة المعادي بعد سرقتها وسجنها وقتلها تحت عجلات السيارة والتي أثارت الرأي العام في مصر والعالم العربي في 2020.

وخلال برنامج "الحكاية"، للإعلامي المصري الشهير عمرو أديب، المذاع على قناة "mbc مصر"، اليوم الجمعة، مقطع فيديو لاعترافات المتهمين بقتل مريم المعروفة إعلاميا بـ"فتاة المعادي"، بعد أن قررت النيابة حبسهما 4 أيام على ذمة القضية لحين محاكمتهم.

وقال المتهم: وليد عبد الرحمن : "قعدنا نلف شوية على شان نلاقي حد ناخد منه الشنطة، قابلنا واحدة في المعادي خدنا منها الشنطة وجري الميكروباص وخدنا بعضنا وطلعنا على الأوتوستراد ورمينا الشنطة قبل دار السلام، وفتشت الشنطة لاقينا فيها 85 جنيه والفيزا بتاعتها والكارنيه، وأنا أخدت المكياج بتاعها ورميناها فاضية".

اضافة اعلان

 

أما المتهم الثاني محمد أسامة فقال : "نزلنا الصبح واشتغلنا على العربية من 7 الصبح لحد 3 ونص، وقولنا نطلع ناخد شنطة، وقبل ما ننزل المعادي حطينا على النمر شحم، وطلعنا على هناك، وماشيين في شارع وكان في بنت ماشية محجبة، وفضلنا ماشيين وراها وسحبت الشنطة والبنت عافرت معايا ووقعت في الأرض، وأنا أخدت الشنطة، ووليد جري بالعربية".

 


 

البيان